Mantelzorgtelefoon

Situering

logo mantelzorgtelefoon Mantelzorgers zorgen met veel inzet en liefde voor iemand die hen dierbaar is.  Zorg dragen voor iemand die je graag ziet, kan soms zwaar zijn. Vandaar dat mantelzorgers nood hebben aan iemand die naar hun verhaal luistert. 
Iemand die voor hen klaarstaat op het moment dat zij er nood aan hebben. Want voor vele mantelzorgers is het niet evident om tijd vrij te maken.

Doelstelling

De mantelzorgtelefoon wil mantelzorgers een luisterend oor bieden. De mantelzorgtelefoon wil een lijn zijn waarop mantelzorgers terecht kunnen om ‘hun verhaal’ te doen. De bedoeling is dat mantelzorgers alle tijd krijgen die ze nodig hebben om te vertellen over de belasting die ze ervaren. Het opzet is dat vrijwilligers — vanuit hun eigen thuissituatie — de oproepen van mantelzorgers beantwoorden. Concreet betekent dit dat je als vrijwilliger luistert naar wat mantelzorgers te vertellen hebben. Omdat mantelzorgers hiervoor hun huis niet hoeven te verlaten, kan dit voor velen een laagdrempelige oplossing bieden.

Bereikbaarheid

Om mantelzorgers alle kansen te bieden om te kunnen bellen, is de lijn bereikbaar op alle werkdagen tussen 10u00 en 12u00 en van 13u00 tot 16u00. (buiten deze uren is er een antwoordapparaat). Voor een 078 — nummer betaal je de kostprijs van een zonaal gesprek bij Belgacom 0,05 euro per minuut in de piekuren, 0,025 euro per minuut in de daluren.  De formules van bepaalde providers die voorzien dat je gratis kan bellen naar een nationale vaste telefoonlijn vanaf een bepaald tijdstip zijn niet van toepassing.

 

 

Terug Print